نسخههای مرگبار؛ از «مهناز» تا «گلشیفته» / سریال موضعگیریهای سلبریتیها در عرصههای گوناگون که به قسمتهای خطرناک خود رسیده است / ماجرای دزدیدن ژنتیک مردم ایران توسط گلشیفته فراهانی + ویدئو
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۸۰۳۶
به گزارش آخرین نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز، «از طرف «بنیاد آینه» و آقای «داریوش اقبالی» و «پزشکان مربوطه» پیشنهاد کردند بنده درباره پیشگیری از مرگ بر اثر سوءمصرف موادمخدر، درباره نالوکسان اطلاعرسانی کنم. من نه مصرفکننده هستم نه واردکننده. پزشکان و داروسازان اگر نظر کارشناسی دیگری دارید بفرمایید! دکتر هم دکترای قدیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاید باورش سخت باشد اما این واکنش طلبکارانهای بود که «مهناز افشار» پس از موج اعتراضات متخصصان پزشکی نسبت به ویدئوی منتشر شده از او پیرامون تشویق به خرید بدون نسخه آمپول نالوکسان داشت.
این سلبریتی پرحاشیه در واکنش طلبکارانه و بدون عذرخواهی خود نهتنها با بیان اینکه به پیشنهاد یک خواننده خارجنشین دست به چنین تبلیغی زده است، گلایهها از خود را حواله به شخص دیگری داده است، که با کنایه «دکتر هم دکترای قدیم» اساسا واکنش جامعه پزشکی به تبلیغ مرگبار خود را اتفاقی دور از انتظار فرض کرده و حاضر به عقبنشینی از کار اشتباه خود نشده است.
مصرفش خطرناک است، فروشش ممنوع است، تبلیغش جرم است!
هر چند تبلیغ جدید خانم بازیگر با واکنش سریعی که در فضای مجازی توسط متخصصان انجام شد تا حد زیادی مهار شد اما گلایهها از این سبک دخالت بدون کارشناسی سلبریتیها در حوزههایی که سلامت جسمی و روانی جامعه را با مخاطره مواجه میکند وارد فاز جدیدی شد.
در یکی از واکنشها «کرمعلی باصری» متخصص بیهوشی در مصاحبهای با خبرگزاری فارس گفت: آمپول نالوکسان برای داروها و مواد ضد دردی مثل مخدرها استفاده میشود. مصرف این دارو خارج از اتاق عمل بسیار خطرناک است و ممکن است آریتمی و بهم زندن ضربان قلب را در پی داشته باشد. استفاده این دارو باید تحت نظر پزشک باشد و این از مواردی است که حتما باید تحت نظر متخصص مصرف شود و حتی در بخش بیمارستان هم مورد استفاده نیست و تنها در اتاق عمل استفاده میشود.
وی در پاسخ به این سوال که این دارو در موارد سوءمصرف موادمخدر و اوردوزها استفاده دارد یا خیر، گفت: اصلا چنین چیزی نیست و این تاثیر به صورت لحظهای بوده و برای آن زمانی که دچار اوردوز شده است باید توسط پزشک متخصص تزریق شده و فرد کاملا تحت نظر باشد، چرا که همین تزریق میتواند باعث ایست قلبی، ریوی و مغزی شود.
«حمید خیری» عضو هیاتمدیره انجمن داروسازی ایران نیز اعلام کرد: من تعجب میکنم که چنین چیزی توسط افراد غیرمتخصص در فضای مجازی تبلیغ میشود. اگر کسانی که مردم را به تزریق نالوکسان تشویق میکنند کوچکترین اطلاعی از دارو و داروسازی و پزشکی داشتند، میدانستند این دارو اصلا در داروخانهها به فروش نمیرسد و یک داروی بیمارستانی است.
«کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه «سلبریتی محترم به کار خود بپردازد و دارو و درمان را به اهلش واگذارد» گفت: تبلیغ و فروش این دارو در فضای مجازی نیز تخلف است و این دارو به هیچ عنوان بدون نسخه قابل عرضه نیست.
در این میان مجموعه واکنشهای زودهنگام فعالان مجازی و متخصصان رسمی تا حد زیادی تبلیغ انجام شده را خنثی کرد ولی بار دیگر بر لزوم وجود تعهد قانونی پیرامون تبلیغات مختلف بهداشتی و درمانی توسط چهرههای مشهور از جمله هنرمندان صحه گذاشت.
سلبریتیها در همه عرصهها
شاید یکی از مهمترین نتایج گسترش فضای مجازی و نفوذ شبکههای اجتماعی در کشورمان را بتوان افزایش پیدا کردن ضریب تاثیرگذاری سلبریتیهای رسمی (هنرمندان و...) و سلبریتیهای مجازی(شخصیتهایی که از طریق این شبکهها به شهرت رسیدهاند) دانست. دستیابی آسان و ارزان به مخاطب میلیونی توسط کسانی که لزوما افراد متخصص و تحصیلکردهای نبودهاند، منجر به آن شده است تا موازی با رسانههای رسمی، رسانههای مجازی نیز تبدیل به میدان پر زرق و برقی در مقوله تبلیغات شود.
نقش کلیدی سلبریتیها در تبلیغات کالاهایی که بعضا امکان تبلیغ رسمیشان نیست و تلاش آنان برای تاثیرگذاری در غالب حوزههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی منجر به آن شده است تا تقریبا همه روزه شاهد جنجالهای ناشی از موضعگیریهای سلبریتیهایی باشیم که مخاطبان میلیونیشان به مثابه لشکری مجازی باعث پیدا کردن اعتماد به نفس در این افراد شدهاند.
شبکههای مجازی با تبدیل کردن سلبریتیها به گروهی پرنفوذ که با پشتوانه «شهرت»، خود را دارای «مصونیت از پاسخگویی» میدانند، توانایی نفوذی عجیب در غالب عرصهها را برای گروهی با کمترین میزان از تخصص فراهم آورده است. موضعگیریهایی که از لزوم حذف نذریها و کمک به فقرا آغاز میشود و تا تعیین کردن چارچوبهای قانونی جدید پیرامون مجرمان و غیرانسانی خواندن حکم «قصاص» نیز پیش رفته است.
مجموعه این مباحث منجر به آن شده است تا سوال پیرامون چگونگی مواجهه با این موج مخرب تبدیل به یکی از سوالات مهم و کلیدی این روزها شود.
سلبریتیهایی که از یکسو بخش عمدهای از فعالیتشان در چارچوب حقوق فردی شهروندان غیرقابل انکار است و از سوی دیگر ادامه نفوذشان منجر به شکلگیری امواج مخربی در فضای اجتماعی کشور میشود. قبول مسؤولیت در غالب عرصهها و عدم پاسخگویی در تمام موارد ورود کرده باعث آن شده است تا حضور سلبریتیها در همه عرصهها ما را با بحرانی از قبیل آنچه درباره آمپول نالوکسان شاهدش بودیم مواجه کند.
این داستان تا کجا ادامه دارد؟
هرچند موضعگیریهای عجیب از جانب سلبریتیها تا به حال در عرصههای مختلف باعث واکنشهای مختلفی شده است اما ورود چهرههای مشهور به عرصه تبلیغات بهداشتی و درمانی باعث آن شده است تا اقداماتی از قبیل آنچه اخیرا سر زده است را مستقیما درگیر با سلامت و روان جامعه دانست.
در موردی نسبتا مشابه خرداد سال جاری بود که برنامه پرمخاطب «ماهعسل» با دعوت از «یاسمن اشکی» و تعریف داستان زندگی وی، موضوع ویروس «اچپیوی» را به طور عمومی مطرح کرد و از آنجایی که این برنامه مخاطبان زیادی داشت، موجب شد مسأله بیماریهایی که نتیجه عفونت با اچپیوی هستند به موضوع بحث و جنجال زیادی در کشور تبدیل شود.
جنجالبرانگیزتر، طرح موضوع واکسن اچپیوی و ادعای نیاز مبرم برای تولید ملی این واکسن با طرح ادعاهایی ناصحیح و کاملاً اغراقآمیز درباره بروز قریبالوقوع یک «سونامی اچپیوی» بود.
فارغ از اثرات ضمنی تبلیغات غیرکارشناسی در حوزه بهداشت و درمان که مستقیما بر جسم و جان مردم اثر میگذارد، آنچه میتواند اثری بزرگتر خلق کند از بین رفتن اعتماد عمومی و بلبشوی تبلیغاتی در یکی از حیاتیترین حوزههای اجتماعی است.
درگیر شدن با مصادیقی از این دست در بلندمدت منجر به آن میشود تا بخش عمدهای از اعتبارات ناشی از تخصص در سایه ورود همهجانبه افراد غیرمتخصص به مخاطره بیفتد.
تبلیغ یک آمپول مرگبار توسط یک سلبریتی و طلبکاری او پس از افشا شدن اطلاعات غلطی که در اختیار مردم گذاشته است بار دیگر همگان را بر لزوم اندیشیدن به یک راهکار قانونی در جهت مقابله با تبلیغات غیرقانونی رهنمون میکند.
کمکهای اولیهای برای روز مبادا!
زلزله مرگبار آبان سال گذشته در کرمانشاه کافی بود تا در عرض چند ساعت حجم انبوهی از شماره کارت از جانب سلبریتیها برای جمعآوری کمک به زلزلهزدگان منتشر شود. در این میان حتی «صادق زیباکلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز دست به کار شد تا با شرکت در مسابقه جمعآوری کمکهای نقدی مردم برای زلزله کرمانشاه از سایر هنرمندان و ورزشکاران عقب نماند. اطلاعیههای سازمان هلالاحمر و توصیه افراد متخصص برای جمع شدن همه کمکها در یک نهاد و با نیت برنامهریزی بهتر برای نحوه خرج کردن آنها هم اثرگذار نبود و سلبریتیها با شکل دادن یک موج حمایتی باعث شکل گرفتن فضایی از بیاعتمادی نسبت به مهمترین نهاد امدادی کشور شدند. اما داستان به اینجا نیز ختم نشد و پس از مدتی خبرها حکایت از آن داشت که عمده کمکهای واریزی مردم کماکان در حساب سلبریتیها است و برخی از آنها نیز اعلام کردند قصد نداشته و ندارند تا اطلاع ثانوی اقدام به خرج کردن این پولها کنند. سرنوشت مبهم پولهای میلیاردی جمعآوری شده در حساب هنرمندان و ورزشکاران صدای نماینده کرمانشاه را نیز درآورد و «عبدالرضا مصری» با بیان اینکه «سرنوشت پول واریز شده به حساب سلبریتیها مشخص نیست و معلوم نیست کجا هزینه شده است» ابعاد جدیدی را از این مساله گشود. در نهایت چندی پیش بود که «محسنیاژهای» سخنگوی قوهقضائیه نیز با اعلام اینکه «من همان اوایل که این جمعآوری کمک مطرح بود گفتم اگر این افراد شفافسازی کنند و محل هزینه را دقیق معرفی کنند ایرادی ندارد اما اگر کسی ادعا کند برای کمک پول جمع میکنم و مردم هم به همین عنوان به او پول پرداخت کنند، باید در همان مورد هزینه کند و اگر این کار را نکند شکایت از وی بررسی میشود» خبر از ورود دستگاه قضا به این مساله داد.
خرید نکنیم تا ارزان شود!
«لطفا همتون این پست رو بذارید تو پیجتون... بیاید تا یک ماه چیزی از بازار نخریم؛ نه طلا، نه ماشین، نه هرچیزی که گرون شده... بیاید واسه یه بار همه با هم اتحاد پیدا کنیم و چیزی نخریم مثل بقیه کشورا که چیزی گرون میشه همه نمیخرن تا مجبور بشن جنسا رو ارزون کنن... ایرانی هستی این پست رو بذار... همتون حمایت کنید تا دست دلال و دزدا بره از این کشور». این متن با حجم انبوهی از ایرادات ویرایشی و سطحینگری یکی از مهمترین اقدامات و نقشآفرینیهای اجتماعی سلبریتیها محسوب میشود که اواخر خرداد توسط «علی کریمی» رونمایی شد و در عرض چند ساعت هزاران بار انتشار پیدا کرد. فوتبالیست بازنشسته محبوب کشورمان به خیالش میخواست باعث افت قیمتها و کوتاه شدن دست دلالان و دزدها شود. فارغ از آنکه هرچقدر متن مورد اشاره بیشتر انتشار پیدا میکرد صفهای خرید کالای گران شده طویلتر میشد. آنچه بیش از همه خطرناک به نظر میآمد آن بود که این این مطالبه عمومی به دور از تخصصی اقتصادی و صرفا بر مبنای نتیجهگیریای سطحی قرار بود «مثل بقیه کشورا که چیزی گرون میشه همه نمیخرن تا مجبور بشن جنسا رو ارزون کنن» باعث کاهش قیمتها شود! همراه شدن فرضی مردم با کمپین فوتبالیست مشهور و خرید نکردن در زمانهای که کشور درگیر یک رکود بود براحتی میتوانست اقتصاد ایران را با بحرانهای جدیدی مواجه کند. واکنش انبوه اقتصاددانان به این درخواست هرچند با استقبالی مواجه نشد اما تجربه سخت شکست این چالش ملی! باعث شد پس از مدتی همگان از آن بهعنوان یکی از کمدیهای مجازی کشورمان با بازیگردانی یک سلبریتی یاد کنند.
مجازات نکنیم، مهربان باشیم!
شاید بتوان یکی از قدیمیترین و ریشهدارترین ورودهای هنرمندان به عرصههای تخصصی را ورودهایی دانست که در عرصه مباحث قضایی و حول محور مجازات مجرمان شکل گرفته است. پرونده مشهور و جنجالی «شهلا جاهد» که از آن بهعنوان یکی از پرسروصداترین پروندههای دهه 80 میتوان یاد کرد از نخستین واکنشهای سلبریتی به یک رویه قضایی در کشورمان است. پست «بهاره رهنما» در حمایت از یک زندانی و شکل دادن به موج ابراز همدردی برای آزادی و مشخص شدن نهایی این مساله که فرد حمایت شده دارای سابقه عضویت در گروهکهای تروریستی تجزیهطلبانه بوده و مشغول اقدام مسلحانه بوده است، پست چندی پیش «ترانه علیدوستی» در محکومیت پلیس بابت برخورد با مجرمی که در حال حمله کردن به پرسنل نیروی انتظامی بوده است؛ وی در آن پست با نوشتن «انگار بچهای نشسته توی ماشین در حال فیلمبرداری. غمانگیزترین نکته این ویدئو صدای اونه که میگه دزد، دزد. داره پلیس مقتدر راهنمایی و رانندگی رو میبینه که چند نفری یه جوون بدون سلاح رو میزنن. تصاویری بس آموزنده و انسانساز برای نسل فردا. ننگ». به محکوم کردن پلیسی پرداخته بود که در نسخه کامل فیلم مورد حمله یک مجرم قرار گرفته بود و موضع «باران کوثری» در جلسه نقد و بررسی یک فیلم سینمایی و «غیرانسانی خواندن» حکم قصاص که با واکنش مجری ـ کارشناس آن جلسه نیز روبهرو شد، از مهمترین مصادیق ورود احساسی و غیرتخصصی سلبریتی در فرآیندها و قواعد قضایی محسوب میشود. سطحی کردن مواجهه عمومی با پدیده جرم و جنایت از یکسو و جابهجا کردن جایگاه مجرم به قربانی از سوی دیگر، مهمترین عواقب این قبیل برخوردهای احساسی بوده است.
دزدیدن ژنتیک مردم ایران توسط گلشیفته فراهانی
به گزارش آخرین نیوز، گفتنی است چند سال پیش هم شبکه نفوذ با سوء استفاده از سلبریتی ها به دنبال پیاده کردن پروژه بسیار خطرناکی علیه ملت ایران بودند که چند و چون آن را از زبان استاد علی اکبر رائفی پور، کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی در این ویدئو ببینید:
منبع: آخرین نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۸۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رکوردشکنی عجیب و غریب سریال گناه فرشته!
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه هفت صبح، سی و یکم فروردین امسال، قسمت آخر «گناه فرشته» در پلتفرم فیلیمو منتشر شد و همچنان بحث و نظر درباره آن ادامه دارد. این سریال به نویسندگی و کارگردانی حامد عنقا، در طول پخش هم محل صحبت بود و هر بار وجهی از آن توسط رسانهها، منتقدان و کاربران برجسته میشد. با این پیش زمینه، طبیعی است که «گناه فرشته» را محصولی «دیده شده» بدانیم. همانطور که اخیرا روابط عمومی فیلیمو خبر داده که قسمت اول این سریال توسط یک میلیون و ۴۷۰ هزار کاربر دیده شده و رکوردی تازه به ثبت رسانده است.
اصل خبردر خبر روابط عمومی فیلیمو آمده است : «۱۸ هفته پرماجرا را با فرشته، حامد، نوید، مهتاب و عماد پشت سر گذاشتیم. «گناه فرشته» اولین سریالی بود که قسمت یکم آن در طول زمانِ پخش، توسط یک میلیون و ۴۷۰ هزار کاربر فقط در فیلیمو تماشا شد و این استقبال همچنان ادامه دارد. قدردان اعتماد شما به فیلیمو، تماشای محتواهایش و دلسوزی برای سریالها هستیم. از این داستان پرتلاطم برای ما خاطرههای فراوانی ماند، همراه نظرها، نقدها، حرفها و حتی گلایههای از سر محبت شما که مطمئن باشید اینها چراغ راه آینده برای ادامه مسیر و سرمایه بسیار بزرگ فیلیمو است.
با احترام به زندهیاد مرتضی پورصمدی از گروه تولید سریال «گناه فرشته» صمیمانه تشکر میکنیم. حالا این سریال هم به تالار تجربهها و خاطرههای فیلیموییها پیوست. به این امید که اثر بعدی ما با توجه به این همه توجه و ریزبینی مخاطبان باهوش و فرهیختهمان، رو به جلو، چشمگیرتر، دلرباتر و ماندنیتر باشه برای همهمون. دوستتون داریم.»
رکوردشکنی گناه فرشتهدر خبر بالا، از ثبت یک رکورد برای قسمت اول «گناه فرشته» یاد شده است. اگر خاطرتان باشد محمدحسین مهدویان بعد از انتشار قسمت آخر «زخمکاری 2» متنی به اشتراک گذاشت و در بخشی از آن اشاره کرد: «میزان تماشای قسمت اول از فصل دوم سریال تاکنون از عدد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نمایش گذشته و هنوز هم تماشایش ادامه دارد.»
با این قیاس میتوان نتیجه گرفت که قسمت اول «گناه فرشته» از سریال قبلی فیلیمو پیش افتاده و این اتفاقی تازه برای پلتفرم است.
بار دیگر سریال جنجالیدرباره «گناه فرشته» هر آنچه باید را نوشتیم و دیگر رسانهها هم نوشتند؛ اینکه چطور شروع شد و چطور ادامه یافت و با چه شیوهای به پایان رسید. فقط محض یادآوری میگوییم که همه قسمتهای سریال واکنشبرانگیز بود و وجوه مختلف آن مد نظر قرار میگرفت. نکته جالب درباره واکنش مخاطبان، حتی آنها که نظری مثبت درباره سریال نداشتند، جایی است که آنها هم «گناه فرشته» را میدیدند. شاهد این ادعا، سلسله کامنتهایی است که تا قسمت آخر ادامه داشت. حتی برخی فعالان مجازی مثل یوتیوبرها میگفتند دیگر «گناه فرشته» نمیبینیم اما برای قسمت جدید، تولید محتوا میکردند!
این ویژگی ساختاری و محتوایی «گناه فرشته» بود که توانست مخاطب را با خود درگیر کند. دنیایی که ساخت، پر بود از راز و تعلیق و دلهره و سرگردانی. کمتر مخاطبی تکلیف خود با سریال را میدانست! درست مثل خود شخصیتهای مستاصل سریال که نمیدانستند برسر چه دعوا دارند. این، تجربهای نو برای حامد عنقا و پلتفرم فیلیمو محسوب میشود؛ اما مهم جایی است که خطر آنها جواب داد و «گناه فرشته» دیده شد.
خوب بودن یا ناراضی بودن از نتیجه بهدست آمده، بحثی دیگر است؛ هر چند سریال حرفهایی مهم در دل داشت و واقعا برخی مفاهیم آن نیازمند واکاوی و تحلیل فرامتن بود.
مورد چهارم| رکورد فسیل
همزمان با انتشار رکوردشکنی «گناه فرشته» خبری دیگر درباره فروش بالای فیلم سینمایی «فسیل» منتشر شد که نباید به راحتی از این مسئله گذشت. بر اساس اعلام فیلیمو:« اکران آنلاین «فسیل» با فروش ۲۹ میلیاردی و یک رکورد جدید به پایان رسید. «فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیهکنندگی سید ابراهیم عامریان بیش از ۴۰ میلیون دقیقه بازدید داشت و تبدیل به پربازدیدترین فیلم فیلیمو در سینمای آنلاین شد.
مخاطبان ۳۵۸ هزار و ۹۴۵ بلیت خریدید که باعث فروش ۲۸ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی این فیلم شد.» نکته روشن ماجرا این است که اکران آنلاین ظرفیتی مهم برای پلتفرمها است؛ به شرط آنکه چینش فیلم، زمانبندی اکران و تبلیغات درست، این طرح را همراهی کند. با ثبت دو رکورد جدید برای «گناه فرشته» و «فسیل»، فیلیمو روزهای شیرینی را تجربه میکند.
کد خبر 849491 برچسبها خبر مهم فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران چهرههای مشهور شهاب حسینی (بازیگر)